Att gå på regionala företagsmässor är en viktigt för att underhålla och stärka nätverket. Det ger även affärsmöjligheter.

Jessica Stille arbetar som försäljningschef på Östgöta Media AB och Mötesfabriken.
De arrangerar mässor, galor och event för företag och ett antal arrangemang på årsbasis där många företag kan samlas. Näringslivsmässan i Norrköping, Östgötaforum i Linköping är några av dessa.

Ibland är det inte tydligt att det är Östgöta Media AB som ligger bakom arrangemanget. Det finns en tanke med det, säger Jessica. Vi vill att näringslivet skall blomma, och det ger oss ett berättigande att finnas till, säger Jessica.

Magnus Johansson tror att det är bra med ett regionalt tänk hos företag, och att denna typ av mässor/forum är bra, även för större företag.

Det finns även andra galor som handelsgalan, idrottsgalan och världens smak.

Vad kan det lilla företaget ned 1-3 anställda ha för nytta av detta?
Det primära målet är förstås att träffa potentiella kunder och stärka sitt nätverkt. Vill man inte ställa ut så kan man komma som besökare. Titta igenom utställarlistan och markera de företag som är intressanta. Besök deras montrar på mässan. Det viktiga är att du kommer förberedd, vad är ditt mål med att besöka mässan? Det kanske finns föredrag du inte vill missa, säger Jessica Stille.

Det är mellan 120-150 monterplatser på Östgötaforum med upp till 200 företag representerade. I år är även Östgöta Bilforum med som en del av mässan.
Det bästa tipset är att gå på mässa utan att ställa ut, det kostar inget, menar Magnus.
Företagarforum vänder sig till business to business. Det blir väldigt brett med en stor blandning av företag och branscher.

Är det ett skifte från traditionell annonsering till evenemang?
Jessica menar att idag är det ett brus man måste igenom. Och då kan inte alla pengar ligga på en sorts marknadsföring. Morgontidningen är fortfarande stark med många läsare. Men allt fler väljer att läsa nyheter på andra enheter.

Varför skall man gå på en regional mässa?
Det är en plattform för affärer och nya nätverk, säger Jessica Stille. Du kan gå på seminarier och lära dig något nytt, med fri entré för alla besökare.

Lyssna på hela poddavsnittet med Jessica Stille som gäst: Entreprenörsdriv avsnitt 69.