Digitalisering och småföretag, varför då? Det är svårt att greppa för småföretagaren. Det går fort och utvecklas hela tiden. Allt finns där men vad skall jag välja? Man måste fråga sig själv om vilken motivation jag har till digitala verktyg. Det menar Michael Höglund på Mjärdevi Science Park.


Man måste börjat titta på sina affärsprocesser med digitala glasögon. Det är kundkontakter, försäljning och hur vi skall tjäna pengar.

En frisör skulle kunna sköta bokningar digitalt, bokföring eller automatiserad epost. Det finns idag färdiga tjänster att koppla på.

Det kanske känns svårt att ta första steget att bli mer digital. Skall jag finnas på Facebook, pintrest? För småföretagare kan det vara svårt att ta tiden och lyfta blicken för att bli mer digitala.

Ta små digitala steg
Det kostar inte speciellt mycket att ta digitala steg. Idag kan du använda ditt crm system för att skapa automatiska erbjudande beroende på hur kunderna har agerat.
Mikael tycker att man skall börja nätverka med andra som sitter i samma situation. Googla alla frågor och se vad det ger, t.ex. “skicka epost automatiskt”. Sätt sedan igång och lös en sak i taget.

Tomas menar att man skall anställa människor med ett digitalt arbetssätt.
Digitalisering öppnar upp nya marknader. Enda förutsättningen är att du är riktigt duktig.

Lyssna på poddar är perfekt sätt att hålla sig uppdaterad på vad som händer tycker Mikael Höglund. Följa vissa personer eller medier på twitter är ett annat sätt att få information.

När man skall digitalisera så anpassa verktyg till dina förhållanden, kopiera inte rakt av det andra gör.

Lyssna hela avsnittet här (24 min).

Michael har en egen podd, mobilpodden. Här är länken.